جاده ابریشم

جاده ابریشم

شکست گزینه ما نیست . " Failure is Not An Option"
جاده ابریشم

جاده ابریشم

شکست گزینه ما نیست . " Failure is Not An Option"

رایانه همیشه بیدار

آیا می دانید که کافئین (Caffeine) یک ماده شیمیایی وخوردنی است که به وفور در قهوه،شکلات وچای یافت می شود ونوعی داروی محرک به شمار می آید که موجب بی خوابی نیز می شود؟

تا به حال برایتان پیش آمده که بخواهید یک فیلم تماشا کنید،ام رایانه پس از مدت زمانی خودبه خود اسکرین سیور ویندوز را به نمایش در بیاورد ویا آن را به حالت آماده باش(Standby) ببرد؟

همان طور که می دانید در ویندوز تنظیماتی وجود دارد که باعث می شود تا در صورت عدم حرکت نشانگر ماوس ویا عدم فشردن کلیدهای صفحه کلید،پس از مدت زمان مشخصی اسکرین سیور ویندوز فعال شود ویا حتی سیستم عامل به حالت اماده باش درآید.گاهی اوقات هنگام مشاهده یک فیلم این مشکل پیش می آید چرا که نه ماوس تکان می خورد ونه کلیدی فشار داده می شود که روش های مختلفی برای رهایی از این مشکل وجود دارد.یکی از این روش ها حرکت ماوس در فواصل زمانی مختلف است و روش دیگر نیزغیر فعال کردن این تنظیمات هنگام مشاهده فیلم !اما هیچ کدام ازاین روش ها کار منطقی نیست چرا که برای حرکت ماوس باید فردی مدام کنار رایانه بنشیند و را ماوس تکان بدهد وبرای فعال وغیرفعال سازی این قابلیت نیز باید مدت زمانی ازوقت خود را تلف کند!     پیشنهاد ما به شما برای رهایی از این مشکل خوراندن کافئین به رایانه است !!!!!!!

نرم افزار Caffeine   قادر است رایانه شما را همیشه بیدار و سرحال نگه دارد و به راحتی این مشکل را رفع کند.این نرم افزار که حجم ان بسیار کم وحدود 40 کیلوبایت است ونیاز به نصب هم ندارد،می تواند با شبیه سازی فشرده شدن کلیدهای صفحه کلید،در هر 59 ثانیه یک بار کلید از صفحه کلید بطور مجازی فشار دهد وموجب شود تا رایانه شما به خواب نرود.

پس اگر می خواهید بدون دردسر فیلم ببینید یا رایانه خود را روشن بگذارید وفایلی را از اینترنت دانلود کنیدبا کمک کافئین می توانید مطمئن باشید که رایانه شما بیدار است وبه انجام کار محول شده ، توسط شما می پردازد.برای دانلود این برنامه به سایت زیر مراجعه کنید:

http://www.zhornsoftware.co.uk

رصد کهکشانهای دور با تلسکوپ مایکروسافت!

مایکروسافت با هدف رقابت با سرویس "گوگل اسکای" اولین موتور جستجوی دنیا نرم افزار جدید رایگانی را عرضه کرده است که امکان سفر مجازی در فضا را برای علاقه مندان فراهم می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مایکروسافت "تلسکوپ پهنای جهانی" (WorldWide Telescope) را عرضه کرد. این برنامه رایگان برای تمام علاقه مندان نجوم و استادان ستاره شناسی امکان جستجو و کاوش در کهکشانها، منظومه های ستاره ای و سیارات بسیار دور را به روشی ساده فراهم می کند.

این برنامه در حجمی به گنجایش 12 ترابایت برابر با 6/2 میلیارد صفحه متنی تهیه شده است. در این نرم افزار تصاویری از فضا که تلسکوپهای مهم دنیا به خصوص تلسکوپ فضایی هابل، تلسکوپ اشعه ایکس چاندرا و تلسکوپ فضایی اسپایتزر تهیه کرده اند در دسترس است.

احساس کاربرانی که با "تلسکوپ پهنای جهانی" کار می کنند شبیه به احساس کسانی است که از بازیهای ویدیویی سه بعدی استفاده می کنند.

براساس گزارش کاتاوب، این نرم افزار یک چشم انداز بدون وقفه را از منظومه های ستاره ای بسیار دور و ذرات گرد و غبار ستارگان عرضه می کند و کاربر با کمک این تصاویر می تواند دورنمای کمیابی از فضا را مشاهده کند.

نسخه آنلاین این برنامه درحال حاضر برای بارگذاری در وب عرضه شده است.

به اعتقاد تحلیلگران این اقدام مایکروسافت در رقابت با سرویسهای گوگل اسکای و گوگل ارث انجام شده است.

گوگل ارث

 

 

 

 

نرم افزار معروف Google Earth  که نسخه جدید آن چند وقتی هست عرضه شده و البته برای کاربران ایرانی قابل دسترس نمی باشد را آماده کرده ایم تا دریافت نمائید. نسخه 5 از این نرم افزار که قابلیت های جدیدی در نمایش کره زمین از فضا دارد و می تواند تصاویر به روز شده از زمین را نمایش دهد. این تصاویر که از ماهواره ها دریافت می شوند برای مکان های مختلف در این کره خاکی در نظر گرفته شده است. در کشورهای مختلف اماکن مهم مشخص شده و شهرها همه در اختیار کاربر قرار دارد. به سادگی در این نرم افزار می توان شهر یا حتی منطقه ای خاص را جست و جو کرد و منتظر ماند تا موتور جست و جوی قدرتمند Google Earth آن را پیدا کند.
در نسخه جدید که قابلیت های سه بعدی کامل تر شده اند می توان تصاویر را از نزدیک و از کنار هم مورد بازبینی قرار داد . امکان جالب دیگری که در نسخه های جدید اضافه شده است نمایش کرات و جو است. به سادگی می توان با چرخیدن در ماه و خورشید و کهکشان های مختلف را با انواع جزئیات به تماشا نشست.

قابلیت های کلیدی Google Earth Pro 5.0 :

- تماشای زمین از فضا
- امکان عکس گرفتن از نقاط مختلف
- قابلیت زوم تا حدودی زیادی برای نمایش حتی منازل و اماکن
- قابلیت تماشای کهکشان ها و گشت و گذار در فضا
- پشتیبانی از GPS
- محیط سه بعدی و بهینه شده در نسخه جدید
- امکان جست و جو در این نرم افزار
- قابلیت نمایش تمامی موارد جغرافیایی
- سازگار با نسخه های مختلف ویندوز 

  

 

لینکهای دانلود برنامه 

letitbit

uploading

depositfiles

uploadbox

hotfile

Rapidshare 

 Filefactory 

 Hotfile

در مورد زبان برنامه نویسی جاوا

جاوا، امروزه یکی از متداول ترین زبان های برنامه نویسی جهان است. این زبان از لحاظ ظاهری شباهت های زیادی به ++C دارد ولی در اصل می توان تفاوت های بنیادین زیادی را برای آنها بر شمرد. بر خلاف بسیاری دیگر از زبان های کامپایلری که سورس کد آنها پس از کامپایل شدن به باینری یک ماشین حقیقی ترجمه می شود، برنامه های جاوا پس از کامپایل شدن به باینری ماشینی به نام ماشین مجازی جاوا یا JVM ترجمه می شود. این کد باینری را بایت کد می گویند. ماشین مجازی جاوا عمدتا بصورت نرم افزاری پیاده سازی می شود ولی پیاده سازی های سخت افزاری یا ترکیبی (بیشتر به صورت کمک پردازنده) از آن نیز وجود دارد. استفاده از ماشین مجازی یک روش مدرن در زبان های برنامه نویسی محسوب می شود و مزایای زیادی دارد. ماشین مجازی جاوا می تواند امنیت اجرای برنامه ها را تضمین کند و حق دسترسی های مختلفی برای برنامه ها در نظر بگیرد. همچنین ماشین مجازی جاوا سازگاری اجرای برنامه های جاوا را تحت سیستم عامل های مختلف حفظ می کند. یک باور غلط در بین بسیاری از مردم این است که برنامه های نوشته شده به زبان جاوا کندتر از برنامه های نوشته شده به زبان های کامپایلری اجرا می شود، در حالی که سرعت اجرای یک برنامه جاوا کاملا بستگی به نحوه پیاده سازی ماشین مجازی دارد. ماشین های مجازی جدید جاوا معمولا از تکنیکی به نام کامپایل در زمان لازم یا JIT استفاده می کنند. در این روش در هنگام اجرای برنامه بایت کد ابتدا به کد باینری ماشینی حقیقی که بر روی آن اجرا می شود ترجمه می شود و سپس باینری ترجمه شده بر روی ماشین اصلی اجرا می شود. در این فرآیند ماشین مجازی می تواند بهینه سازی های خاص ماشین حقیقی را بر روی کد انجام دهد که در برخی موارد باعث می شود برنامه های جاوا حتی سریع تر دیگر زبان های کامپایلری اجرا شود.

تاریخچه

جاوا در مقایسه با سایر زبان‌ها همچون ++C یا Basic یا Fortran زبان نسبتاً جدیدی است. شرکت سان میکروسیستمز (یا به اختصار سان) در سال 1991 یک پروژه تحقیقاتی به نام Green را آغاز کرد. هدف این پروژه ایجاد یک زبان جدید شبیه به ++C بود که نویسنده اصلی آن، جیمز گاسلینگ، آن را بلوط Oak می نامید. اما بعدها به دلایل مشکلات حقوقی نام آن به جاوا تغییر کرد. پروژه گرین به دلیل مشکلات بازاریابی در شرف لغو شدن بود تا اینکه گسترش وب در سال 1993 باعث نمایش توانایی‌های وافر جاوا در این عرصه گشت. و به اینگونه بود که سان در می 1995 جاوا را رسما افتتاح کرد.

برنامه‌های جاوا و اپلت‌ها

جاوا برای نوشتن انواع برنامه‌های کاربردی مناسب است. با جاوا می‌توان انواع برنامه‌های زیر را نوشت:

* برنامه‌های تحت وب؛
* برنامه‌نویسی سیستم‌های کوچک مانند موبایل، پاکت پی‌سی و ...؛
* برنامه‌های کاربردی بزرگ (Enterprise)؛
* برنامه‌های رومیزی (Desktop)؛
* و غیره.

قابلیت خاصی در جاوا وجود دارد بنام اپلت. اپلتها امکانات فراوانی برای نوشتن برنامه‌های تحت وب در اختیار برنامه نویسان قرار می‌دهند که دیگر زبانهای برنامه نویسی فاقد آن هستند.[نیاز به ذکر منبع] البته وجود ماشین مجازی جاوا برای اجرای اپلت لازم است.

از خاصیت‌های جاوا در برنامه‌های بزرگتر نسبت به زبانهایی مثل سی‌شارپ، می‌توان موارد زیر را نام برد:*[1]

1 - سیستم عامل:

هر چقدر زبانهای .net قوی باشند تنها بر روی پلت فرم ویندوز اجرا می‌شوند و برخی ویندوز را سیستم عامل غیر قابل اعتمادی در برنامه نویسی Enterprise می دانند.[نیاز به ذکر منبع] ولی جاوا از این نظر انتخابی خوب است. (هنوز پروژه mono به نتایج پایانی خود نرسیده)

2- قابلیت حمل: جاوا بر روی پلتفرم‌های گوناگونی قابل اجرا است، از ATM و ماشین رختشویی گرفته تا سرورهای سولاریس با قابلیت پشتیبانی از 1024 cpu برای پردازش.

3- جاوا بیشتر از یک زبان است: جاوا فقط یک زبان نیست و انجمن‌هایی متشکل از بزرگان صنایع و برنامه‌نویسان زیادی مشغول به توسعه و ایجاد استانداردهای جدید و به روز هستند.

تکنولوژی‌های اصلی جاوا در حال حاضر

* برنامه‌نویسی برای سیستم‌های رومیزی (J2SE) که از نسخه‌ی ۵ به بعد، به Java SE تغییر نام داده است
* برنامه‌نویسی سمت سرور (J2EE) که از نسخه‌ی ۱.۵ به بعد، به JAVA EE 5 تغییر نام داده است.
* برنامه‌نویسی برای سیستم‌های موبایل و رایانه‌های کوچک (J2ME) که آخرین نسخه‌ی آن به Java Platform,Micro Edition تغییر نام داده است.

نمونه‌هایی از برنامه‌های جاوا

در زیر نمونه‌ای از برنامه‌ای که در جاوا نوشته شده است را می‌آوریم:


public class Test{
public static void main(String[] args){
System.out.println("HelloWorld!");
//sample method
{
 
{  

توزیع‌های جاوا

در حال حاضر چهار توزیع کننده عمده جاوا وجود دارند:

سان میکروسیستمز: توزیع کننده اصلی جاوا و مبدع آن می باشد. در اکثر موارد هنگامی که گفته می‌شود جاوا منظور توزیع سان می باشد. تاکنون 7 توزیع از این شرکت ارائه شده اند. جاوا 1.0 - 1.1 - که به جاوا 1 مشهورند. جاوا 1.2 – 1.3. 1.4 و 1.5 که به جاوا 2 مشهورند اخیرا نیز توزیع 1.6 از جاوا با کدرمز ماستانگ به صورت آزمایشی منتشر شده است. قابل ذکر است توزیع‌های جاوا بر روی اکثر سیستم عامل‌ها مانند ویندوز، یونیکس و سولاریس، لینوکس و موارد مشابه عرضه شده است.

GNU Java یا gcj کمپایلر کدباز جاوا می باشد. این توزیع از سوی موسسه نرم افزارهای آزاد منتشر شده و فعلا تنها در سیستم عامل‌های لینوکس قابل استفاده است. این کمپایلر توانایی ایجاد کد اجرایی (در مقابل بایت کد توزیع سان) را داراست.

مایکروسافت J# این در حقیقت یک توزیع جاوا نیست. بلکه زبانی مشابه می باشد که توسط مایکروسافت و در چارچوب .net ارائه شده است. انتظار اینکه در سیستم عاملی غیر از ویندوز هم اجرا شود را نداشته باشید.

AspectJ این نیز یک زبان مجزا نیست. بلکه یک برنامه الحاقی می باشد که امکان برنامه نویسی Aspect Oriented را به جاوا می افزاید. این برنامه توسط بنیاد برنامه نویسی جلوه گرا و به صورت کد باز ارائه شده است.

نقاط ضعف


مهم‌ترین ایرادی که برنامه نویسان سایر زبان‌ها به زبان جاوا می گیرند سرعت اجرایی بسیار پایین جاوا است. یک برنامه جاوا به صورت بایت کد می باشد و باید در ماشین مجازی جاوا اجرا گردد. به همین دلیل سرعت اجرای پایینی را در مقابل زبان‌های قدرتمندی همچون ++C دارد. به صورت دیگر یک برنامه C به طور متوسط تا 10 برابر سریعتر از برنامه مشابه جاوا اجرا می‌گردد. جاوا علی رغم شیء گرا بودن در بخشی از قسمت‌ها برای ایجاد انعطاف بیشتر یا بازاریابی بهتر برخی اصول شی گرایی را نادیده گرفته است. از جمله این قسمت‌ها قابلیت بازتابش Reflection می باشد. هدف اصلی بازتابش این است که استفاده مجدد از کدها و گسترش کدهای موجود و مهم‌تر از همه نوشتن برنامه‌های الحاقی آسان گردد ولی این مهم با زیر پا گذاشتن بعضی اصول ممکن شده است. برای نمونه با کمک بازتابش به راحتی می‌توان متدهای خصوصی دیگر کلاس‌ها را فراخوانی کرد! زبان جاوا در مقابل زبانی مثل ++C ساده تر و یادگیری ان آسانتر است. این آسانتر بودن به سادگی به دست نیامده است بلکه با حذف بسیاری از موارد که باعث قدرتمند تر بودن زبان ++C بوده‌اند ایجاد شده است. مهم‌ترین این موارد اشاره گرها و وراثت چندگانه بوده‌اند که در زبان جاوا یافت نمی شوند. از آنجایی که جاوا زبانی با عدم وابستگی به بستر می باشد پس استفاده از توابع سیستم عامل را در برنامه نمی پذیرد. به همین صورت نمی‌توان از واسط‌های برنامه نویسی غیر از جاوا در آن استفاده نمود.

پاسخ برنامه‌نویسان جاوا به ایرادات

سرعت پایین برنامه‌های جاوا در محیطی که اجرا می‌شوند ملاک کارایی نبوده زیرا در محیط وب مسئله‌ای که سرعت را کند می‌سازد، شبکه بوده و ابتدا باید سربار شبکه را از روی برنامه‌ها برداشت. از طرف دیگر در برنامه‌های رومیزی هم در JDK 5.0 و 6.0، بهینه سازی بسیاری بوجود آمده که این مسئله باعث شده که در آخرین تست کارایی که انجام شده یک برنامه جاوا در محدوده‌ی 0.8 تا 1.3 همان برنامه در ++C کارایی داشته باشد که 1.3 آن مربوط به بخش واسط کاربری و سرعت 0.8 آن مربوط به بسته تخلیه حافظه می‌شده که هیج الگوریتمی نتوانست از الگوریتم Garbage Collector جاوا پیشی بگیرد. همچنین سال ۱۹۹۹ در مقاله‌ای آقای Lutz Prechelt به این مسئله را ثابت کردند که تجربه برنامه‌نویسی که برنامه‌ای را می‌نویسد از انتخاب زبانی که برنامه برروی آن نوشته می‌شود در کارایی تاثیر بیشتری دارد و این بدان معناست که کارایی یک برنامه را برنامه‌نویس مشخص می‌کند و نه زبان برنامه‌نویسی( ایشان در همان مقاله از زبان جاوا استفاده نمودند تا ذهنیت بد را از بین ببرند)
حذف اشاره‌گرها در جاوا به دلیل مشکلاتی بوده که آنها در طول تاریخشان بوجود آورده‌اند، اگرچه این موارد در برنامه‌های سیستمی لازم بنظر می‌رسد ولی در محیط‌های تحت‌وب که بستر اصلی جاوا هستند می‌توانند اثراتی به مراتب شدیدتر نسبت به آنچه در برنامه‌های سیستمی دارند داشته باشند و باعث می‌شود که توجه برنامه‌نویسان از مسائلی چون کارایی، قابلیت اطمینان و مقیاس‌پذیری برنامه به تنظیم اشاره‌گرها معطوف گردد.
وجود وراثت چندگانه در زبانی مانند ++C، باعث ایجاد مشکلات اساسی‌ای می‌گردید که اکثر برنامه‌نویسان ++C از آن دوری می‌کرده و هنوز هم می‌کنند. ولی قابلیت چندریخته شدن یک کلاس از لحاظ شی گرایی بسیار مهم بوده و بنابراین توجیهی برای وجود وراثت چندگانه را فراهم می‌نمود. در جاوا با وارد شدن مفهومی به نام واسط برنامه‌سازی (Interface)، دیگر نیازی به وجود وراثت چندگانه احساس نشد و بنابراین از زبان جاوا حذف گردید. در حال حاضر اکثر طراحان برنامه‌ها حتی به این نتیجه رسیده‌اند که وراثت تکی هم باعث ایجاد مشکل بوده و تا آنجایی که می‌شود باید از Composition استفاده نمود و در تمامی کتاب‌های طراحی که از سال ۲۰۰۰ به این طرف چاپ شده به آن اشاره نموده‌اند.
از ابتدای بوجود آمدن جاوا، کتابخانه JNI - Java Native Interface در آن وجود داشته که قابلیت فراخوانی و دستکاری برنامه‌هایی در ++C و ... را می‌داده که از نمونه‌های آن میتوان به Jtwain که یک بسته‌ایست که از کتابخانه‌های ویندوز برای اسکن عکس استفاده میکند، یا SWT که یک بسته نرم‌افزاریست که از کتابخانه‌های ویندوز و لینوکس (برحسب سیستم عامل) برای ساخت واسط کاربری (UI) استفاده می‌کند، نام برد.

یک اشتباه متداول

برخی مردم به علت شباهت اسمی، جاوا و جاوااسکریپت را با هم اشتباه می‌گیرند. در حالیکه این دو زبان گرچه در ظاهر و کلمات شبیهند ولی بطور ساختاری با یکدیگ متفاوتند. جاوا اسکریپت محصول شرکت نت اسکیپ است

منبع:wikipedia

نرم‌افزار برداشت هیدروگرافی Hypack

نرم‌افزار برداشت هیدروگرافی Hypack

نرم‌افزار Hypack یک نرم‌افزار برداشت هیدروگرافی است که در سراسر جهان بصورت گسترده کاربرد دارد و تمام ابزار لازم برای طراحی، جمع‌آوری داده‌ها، پردازش و محاسبات آنها و تولید نقشه‌های نهایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، در جمع‌آوری داده‌های هیدروگرافی، محیط زیستی و یا پروژه‌های مهندسی. گستره قابل استفاده این نرم‌افزار از یک قایق کوچک با یک دستگاه GPS و یک اکوساندر تک پرتو تا کشتی‌های حاوی سامانه‌ها و حسگرهای تحت محیط شبکه را در بر می‌گیرد.
پروژه ایجاد شده در Hypack شامل کلیه اطلاعات فنی لازم بوده و کاربر می‌تواند به سهولت مبنای ژئودزی و سیستم مختصات مورد نیاز را انتخاب یا تعریف نموده و در صورت لزوم از فایلهای TIF، DXF یا DGN بعنوان تصاویر زمینه که در مراحل مختلف کار دیده می‌شوند استفاده کند.
بخش برداشت نرم‌افزار Hypack شامل راه‌اندازهای لازم برای بیش از 200 دستگاه جانبی از قبیل GPSها، اکوساندرها و حسگرها و سایر وسایل بوده و اطلاعات دریافتی با دقت بالا (سریعتر از یک هزارم ثانیه) جمع شده و این اطلاعات را می‌توان در محیط شبکه به یک رایانه دیگر نیز ارسال نمود. نمایش بلادرنگ، توابع کنترل کیفیت و جمع‌آوری داده از اغلب سامانه‌های چندپرتو از قبیل محصولات Atlas، Odom، Reson، Sea Beam و Simrad نیز امکانپذیر می‌باشد.

بخش ویرایش نرم‌افزار برای بررسی سریع اطلاعات برداشت شده بکار می‌رود و این اطلاعات بطور همزمان به صورتهای پلان، پروفیل و لیست نمایش داده ‌شده و تصحیحات مربوط به سطح آب نیز که از اطلاعات دریافتی از GPS بدست آمده اعمال می‌شوند.
پشتیبانی از سامانه‌های Side Scan Sonar نیز فراهم شده و از کلیه دستگاههای آنالوگ و برخی از انواع دیجیتال می‌توان استفاده کرد.
توانایی تولید نقشه‌های نهایی، این نرم‌افزار را از سایر نرم‌افزارهای مشابه متمایز می‌کند: بخش پلات با امکان ایجاد و نمایش شیتهای حرفه‌ای و ارسال به سایر نرم‌افزارها، محاسبات احجام و ساخت سطوح TIN قابل استفاده در تهیه منحنی میزان و نمایش سطوح سه بعدی. همچنین می‌توان یک دوربین فرضی را در مسیر مورد مطالعه به پرواز درآورده و تصاویر حاصل از سطح برداشت شده را به صورت یک فایل AVI در اختیار کارفرما قرار داد.
امکان ارسال اطلاعات به فرمتهای DXF یا DGN و همچنین دریافت خطوط طراحی‌شده در سایر نرم‌افزارها با این فرمتها در Hypack از دیگر قابلیتهای این نرم‌افزار است.

اطلاعات بیشتر از این نرم افزار:

مایکروسافت و فتوگرامتری

مسابقه بر سر دلارهایی که در فتوگرامتری خرج می شود تبدیل به مسابقه بین گوگل و مایکروسافت شده است. مدیر پروژه زمین مجازی (Virtual Earth) مایکروسافت در کنفرانس Map Asia عنوان نمود که قرار است با سرمایه گذاری در بخش فتوگرامتری تصاویری با دقت 15 سانتیمتر از سطح زمین تهیه نمایند. در این پروژه خیابانها و ساختمانها با دقت 2 سانتیمتر به علاقه مندان ارایه خواهد شد. وی گفت که شرکت متبوعش متعهد به انجام چنین کاری است. البته وی اعتراف می کند که در حال حاضر چنین چیزی میسر نیست ولی برنامه ریزی برای آن ممکن است.

مایکروسافت به جمع آوری چنین داده هایی خوشبین است. این مدیر پروژه دلیل اصلی خوشبینی خود را گرایش بیشتر ارگانها به استفاده از دوربینهای رقومی عکاسی هوایی می داند. آماری که وی برای ده سال گذشته ارایه می دهد چنین است: 77 واحد دوربین Vexcel مایکروسافت، 51 دوربین ADS 40 لایکا  و 53 دوربین DMC   اینترگراف. اینها مجموعا 181 دوربین رقومی هستند که در حال حاضر در عملیات فتوگرامتری به کار گرفته می شوند. وی پیش بینی  می کند که 1000 دوربین عکاسی جهان در دهه آینده به نوع رقومی تبدیل شوند. و از این رهگذر مجموعه داده های رقومی مورد نیاز شرکتها برای چنین پروژه هایی فراهم آید.

در کنار این مجموعه نرم افزارهای قوی مایکروسافت برای مدل سازی رقومی سه بعدی قرار دارند که قرار است تا سال 2008 مدل سه بعدی 500 شهر را تهیه نمایند. یعنی هر روز سه مدل کامل سه بعدی!! این انقلاب در زمینه تولید مدلهای سه بعدی با پروژه Photosynth  مایکرو سافت کامل خواهد شد. این پروژه که قول تکمیل آن در سال 2008 داده شده است کاربران را قادر می سازد تا تصاویر سرزمینهای خود را بر روی وبسایت زمین مجازی ارسال کنند تا نرم افزارهای مایکروسافت آن را در جای خود به طور اتوماتیک قرار دهند و مدل سه بعدی را هرچه واقعی تر نمایند.

به این ترتیب تلاشهای گوگل در این زمینه با یک رقابت جدی مواجه خواهد شد و در این میان حجم عظیمی از نقدینگی هم به دنیای فتوگرامتری سرازیر خواهد شد. امیدواریم که بخشی از آن هم به توسعه بیشتر این علم کمک نماید.

نقشه برداری در ایران

نقشه برداری در ایران

ایرانیان باستان نقش برجسته‌ای در پایه گذاری علم نقشه برداری داشته اند. اکتشافات دریایی که از زمان گذشته انجام گرفته است موید این مطلب است . در ایران باستان می‌‌توانستند عرض جغرافیایی را تعیین کنند ولی تعیین طول جغرافیایی با دشواری بسیار همراه بوده است .آنها برای مسافرتهای خود نیاز به نقشه داشتند و نقشه هایی نیز بدون توجه به فواصل رسم می شده است .تعیین موقعیت در روی زمین و فراهم آوردن هر گونه نقشه در جهان باستان نیز نیاز به در دست داشتن ابزارها و بهره وری ا ز قواعدی داشته است .مصریان روشهایی برای اندازه گیری ارتفاع بین دو نقطه و تعیین فاصله افقی آندو داشته‌اند طناب، ترازو گونیا از ابزارهای نخستین نقشه برداری بوده‌اند و کم کم تراز و خط کش و پرگار به آن افزوده گشت.

تصویر

دانشمندان ایرانی به کمک استرلاب عرض جغرافیایی و با استفاده از ساعت آبی طول جغرافیایی را در هر نقطه از مرز اندازه گیری می‌‌کردند. ابوریحان بیرونی دانشمند بزرگ ایرانی در زمینه‌های گوناگون اندازه گیری نجومی ،و فواصل بین شهرها ،مطالعات بسیار ارزنده‌ای انجام داده است نقشه برداران قدیم برای تعیین امتداد، فاصله و زاویه وسایلی ساخته بودند که نخستین آنها ریسمان بود و همچنین برای تعیین تراز افقی تراز هایی ساخته بودند و این تراز در طول تاریخ فرمهای گوناگونی به خود گرفته است. کهن‌ترین آن تراز آبی بوده است که نوع تکامل یافته تر آن همان شیلنگ تراز است که بناهای امروزی از آن استفاده می‌‌کنند.