جاده ابریشم

جاده ابریشم

شکست گزینه ما نیست . " Failure is Not An Option"
جاده ابریشم

جاده ابریشم

شکست گزینه ما نیست . " Failure is Not An Option"

تلسکوپ برگ دوچشمی (LBT )

لحظه های که اولین نور به آینه های یک تلسکوپ تابیده می شود ، لحظه ی بسیار مهمی است  و اگر این تلسکوپ قوی ترین تلسکوپ جهان باشد ، اهمیت آن فوق العاده بیشتر می شود .

تلسکوپ بزرگ دوچشمی(LBT ) از کنار هم قرار دادن دو تلسکوپ بازتابی ساخته شده که بزرگی آینه هر کدام از این تلسکوپ ها 8.4 متر است . این دو تلسکوپ به هنگام رصد کردن ، هم زمان به یک نقطه از آسمان نگاه می کنند (مانند یک دوربین دوچشمی) تا همانند یک تلسکوپ بزرگ عمل کنند . به این ترتیب میزان نور جمع آوری شده توسط این تلسکوپ با یک تلسکوپ 11.8 متری برابری می کند ؛ و دقت تصاویر تهیه شده توسط آن مساوی با یک تلسکوپ 22.8 متری است .

اولین تصویر  LBT در ژانویه امسال و از کهکشان NGC 2770 تهیه شده ، این کهکشان در فاصله ی 120 میلیون سال نوری از ما قرار گرفته است . در تصویر اول این کهکشان در طول موج مادون قرمز دیده می شود (طولی موجی که در آن ستارگان پیر تر و سردتر به خوبی قابل مشاهده اند) سپس  تصویر دیگری از همین کهکشان در طول موج ماورای بنفش تهیه شد(ناحیه فعال شکل گیری ستارگان) و از ترکیب این دو تصویر تصویر زیر ساخته شده است ، تصویری فوق العاده از کهکشان NGC 2770 .

 

این تلسکوپ بر بالای کوه Graham در جنوب ایالت آریزونا آمریکا قرار دارد . آینه اول آن در سال 2003 تحویل و در سال 2004 نصب شده ،آینه دوم آن نیز در سال 2005 تحویل داده شده بود و هم اکنون این تلسکوپ آماده استفاده ی ستاره شناسان است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد