جاده ابریشم

جاده ابریشم

شکست گزینه ما نیست . " Failure is Not An Option"
جاده ابریشم

جاده ابریشم

شکست گزینه ما نیست . " Failure is Not An Option"

مایکروسافت و فتوگرامتری

مسابقه بر سر دلارهایی که در فتوگرامتری خرج می شود تبدیل به مسابقه بین گوگل و مایکروسافت شده است. مدیر پروژه زمین مجازی (Virtual Earth) مایکروسافت در کنفرانس Map Asia عنوان نمود که قرار است با سرمایه گذاری در بخش فتوگرامتری تصاویری با دقت 15 سانتیمتر از سطح زمین تهیه نمایند. در این پروژه خیابانها و ساختمانها با دقت 2 سانتیمتر به علاقه مندان ارایه خواهد شد. وی گفت که شرکت متبوعش متعهد به انجام چنین کاری است. البته وی اعتراف می کند که در حال حاضر چنین چیزی میسر نیست ولی برنامه ریزی برای آن ممکن است.

مایکروسافت به جمع آوری چنین داده هایی خوشبین است. این مدیر پروژه دلیل اصلی خوشبینی خود را گرایش بیشتر ارگانها به استفاده از دوربینهای رقومی عکاسی هوایی می داند. آماری که وی برای ده سال گذشته ارایه می دهد چنین است: 77 واحد دوربین Vexcel مایکروسافت، 51 دوربین ADS 40 لایکا  و 53 دوربین DMC   اینترگراف. اینها مجموعا 181 دوربین رقومی هستند که در حال حاضر در عملیات فتوگرامتری به کار گرفته می شوند. وی پیش بینی  می کند که 1000 دوربین عکاسی جهان در دهه آینده به نوع رقومی تبدیل شوند. و از این رهگذر مجموعه داده های رقومی مورد نیاز شرکتها برای چنین پروژه هایی فراهم آید.

در کنار این مجموعه نرم افزارهای قوی مایکروسافت برای مدل سازی رقومی سه بعدی قرار دارند که قرار است تا سال 2008 مدل سه بعدی 500 شهر را تهیه نمایند. یعنی هر روز سه مدل کامل سه بعدی!! این انقلاب در زمینه تولید مدلهای سه بعدی با پروژه Photosynth  مایکرو سافت کامل خواهد شد. این پروژه که قول تکمیل آن در سال 2008 داده شده است کاربران را قادر می سازد تا تصاویر سرزمینهای خود را بر روی وبسایت زمین مجازی ارسال کنند تا نرم افزارهای مایکروسافت آن را در جای خود به طور اتوماتیک قرار دهند و مدل سه بعدی را هرچه واقعی تر نمایند.

به این ترتیب تلاشهای گوگل در این زمینه با یک رقابت جدی مواجه خواهد شد و در این میان حجم عظیمی از نقدینگی هم به دنیای فتوگرامتری سرازیر خواهد شد. امیدواریم که بخشی از آن هم به توسعه بیشتر این علم کمک نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد